Azure monitoring met Cloud Competence Center

Hoe zorg je dat je ontwikkelteams snel kunnen werken, zonder de grip op kosten en security te verliezen?

Berenschot
Utrecht

60%

secure score

6,5 / 7

XLA score

Azure kosten

per afdeling en oplossing
Who you gonna call?
Contact opnemen

Bij Berenschot groeide de cloudomgeving in rap tempo. Tegelijkertijd werd het steeds lastiger om kosten in Azure goed te herleiden en gaf de secure score geen realistisch beeld van de risico’s. Om meer grip te krijgen en kennis over Azure duurzaam te borgen binnen de organisatie, schakelde Berenschot Bizure in als partner voor modern service-management en de opzet van een cloud competence center.

Uitdaging & resultaat

1. Meer eigenaarschap in het ontwikkelproces 

Het beheer van de IT-omgeving was versnipperd georganiseerd. Daarom werden er ‘playgrounds’ ingericht: veilige ontwikkelomgevingen waar teams zelfstandig aan hun dataproducten kunnen werken volgens DevOps-methodes. Tegelijkertijd werd het principe “You build it, you run it” ingevoerd, waarbij teams zelf verantwoordelijk zijn voor het ontwikkelen en beheren van hun applicaties en omgevingen. Dit vergroot het eigenaarschap en de kwaliteit.

2. Inzicht in gebruik en kosten van Azure

Er was te weinig zicht op het daadwerkelijke verbruik in Azure. Door monitoring en alerting slim in te richten, is duidelijk geworden waar kosten ontstaan, welke applicaties schaalbaar moesten worden opgezet en hoe het verbruik zich ontwikkelt. Die transparantie maakt het mogelijk om kosten niet alleen te beheersen, maar ook gericht door te belasten aan de juiste afdelingen.

3. Een stabiel en veilig platform als fundamen

Om softwareontwikkeling duurzaam te versterken, was er behoefte aan een stabiele, veilige basis en beter ingericht servicebeheer. Daarom is er ingezet op modern servicemanagement, met heldere processen en verantwoordelijkheden rondom incidenten, wijzigingen en beveiliging. De secure score – een belangrijke graadmeter voor cloudbeveiliging – werd actief gemonitord en verhoogd. Zo ontstond er een platform dat niet alleen veilig en schaalbaar is, maar ook goed te beheren.

Value unlocked

  1. Secure score van 60%, met een duidelijke route naar 86%
  2. Inzicht in Azure kosten, per afdeling en oplossing uitgesplitst
  3. Kostenefficiëntie. Betalen voor wat écht nodig is
  4. XLA-score 6,5/7, met concrete verbeteracties en zichtbare resultaten
  5. Kennisverhoging intern. Meer grip en minder afhankelijkheid

De aanpak

Azure Health & Security scan: 

De samenwerking begon met een grondige analyse van de Azure omgeving. Daaruit bleek dat de bestaande secure score, een indrukwekkende honderd procent, niet volledig de werkelijkheid weerspiegelde. Samen hebben we bepaald wat de actuele score was, om zo gericht en stap voor stap verbeteringen te kunnen doorvoeren.

Concreet verbeterplan:

Op basis van de analyse stelde onze Trusted Advisor een concreet verbeterplan op. Daarna startte het Bizure-team met proactieve monitoring op vijf kernpunten: security, kosten, kwaliteit, weerbaarheid en no hassle.

Inzicht in kostenstructuur:

Samen hebben we de kostenstructuur inzichtelijk gemaakt. Wie gebruikt wat, en waar kan het slimmer? Berenschot betaalt nu alleen nog voor wat écht nodig is. Met advies op maat over kosten-optimalisatie en slimme architectuurkeuzes is de omgeving niet alleen efficiënter, maar ook toekomstbestendig ingericht. De zogenaamde ‘Azure bill shock’ voorkomen door vroegtijdige signalering met behulp van cost anomaly alerts. Deze meldingen brengen afwijkend consumptiegedrag snel aan het licht. In combinatie met budgetbewaking en anomaly detection is er een FinOps aanpak ingericht voor Azure. Daardoor zijn de kosten niet alleen beheersbaar, maar ook beter voorspelbaar en inzichtelijk voor alle betrokkenen. 

Borging van Azure kennis:

Intussen werkten we aan het versterken van de interne kennis. De IT-manager werd onder andere geïntroduceerd bij Microsoft Customer Communities voor Azure en Copilot, als extra bron van inspiratie en inzicht. 

De ‘No-Hassle’ kaart

Berenschot had in het begin zorgen over vendor lock-in. Daarom hanteerden we bij Bizure de No Hassle-kaart. Als de samenwerking niet oplevert wat je verwacht, maken we samen een verbeterplan. Zie je na twee maanden geen verschil? Dan kun je de samenwerking per direct stoppen, zonder consequenties. Inmiddels werken we ruim een jaar samen met Berenschot en weten we elkaar voor steeds meer projecten te vinden. Samen kijken we met vertrouwen verder. 

Vervolgstappen

De samenwerking gaat door. Stap voor stap werken we toe naar een nog sterker, veiliger en slimmer cloudplatform. Rapportages zijn inmiddels op maat aangepast en kennis wordt actief geborgd binnen het team. Ook de XLA-score stijgt, mede dankzij de continue feedbackloop. Daarnaast blijven we samen werken aan kostenbeheersing en voorspelbaarheid. De FinOps aanpak ontwikkelt zich mee met de organisatie, met steeds verfijndere inzichten in verbruik, budget en forecasting. Zo houdt Berenschot grip op de kosten, zonder verrassingen achteraf. 

Praktisch inzicht en strategisch advies in één pakket 

We combineerden onze modern servicemanagement dienstverlening met onze Trusted Advisory Service om Berenschot een ‘cloud competence center’ te kunnen bieden. 

Daarnaast stapte Berenschot over op Bizure als CSP-partner voor het Azure verbruik en de Microsoft-licenties. Mét een slim extraatje: 1% van het maandelijkse verbruik gaat rechtstreeks naar het Berenschot Innovatiefonds. Een potje dat Berenschot kan inzetten voor vernieuwende projecten bij Bizure of TeamValue. Zo ontstaat er automatisch ruimte voor verbetering en innovatie, zonder dat het ten koste gaat van het bestaande IT-budget. 

  1. 5x9 Azure-monitoring + XLA
  2. Trusted Advisory Service  
  3. CSP + 1% innovatiebudget
Klik hier om de hele case te lezen

Even kletsen?

Heb je een uitdaging op het gebied van data, cloud of IT-transformatie? We denken graag met je mee. Neem vrijblijvend contact met ons op.